mandag den 24. oktober 2011

Det behøver ikke være Aftenshowet eller BT

I mit seneste blogindlæg efterlyste jeg, at læger reagerer, når medierne beskæftiger sig med emner inden for jeres område.

Det indlæg har jeg faktisk fået reaktioner på - se kommentarerne under indlægget. Tak til Anders Peter Skovsen og Abir Al-kalemji, fordi I giver jeres mening til kende.

@ Anders Peter Skovsen. Jeg synes bestemt ikke, at du skal stille dig op i hylekoret eller udstille din harme. Jeg synes i øvrigt, at det var ok, at Caspian blev opereret, så det var ikke harmdirrende indlæg, jeg var ude efter fra jer læger, men jeres synspunkter i sagen i det hele taget, f.eks. som Abir Al-kalemji har udtrykt sine tanker. Det synspunkt kunne da i øvrigt ligeså godt have stået under artiklerne om Caspian-sagen i Dagens Medicin og have været et indlæg i debatten.

Og jo, som tidligere journalist og nuværende kommunikationsrådgiver, hvor jeg bl.a. rådgiver læger om, hvordan de skal forholde sig til journalister, er jeg helt enig med dig i, at det også kan koste noget at stille op ift. sensationslystne medier, der vil tage historien et skridt videre. Og det skal man selvfølgelig tænke over, også som læge, inden man stiller op. Læs i øvrigt gode råd om mediekontakt i mit tidligere blogindlæg her: http://ugeskriftet.blogspot.com/2011/04/velkommen-pa-forsiden.html


Men jeg synes faktisk ikke du har ret i, at I ikke skal give mere udtryk for jeres mening – heller ikke i sager som den om Caspian – for selv om det er en enkeltsag, er den da også principiel. Og det behøver jo ikke være i Aftenshowet eller i BT, I giver jeres kommentarer. 


Jeg synes altså, at det er mærkeligt, at der er 1.500 kommentarer på artiklen om Caspians brystoperation på Politiken og ikke en eneste under de samme artikler på Dagens Medicin, som jo er et medie til bl.a. jer læger og jeres kolleger i sundhedsvæsnet. Og det er ganske let at kommentere der. Men det er måske fordi, I anser det som en enkeltsag?

Det glæder mig da i øvrigt, at I vi er enige om, at det vil være godt med flere indlæg fra lægerne i den sundhedsfaglige debat til at gøre os andre klogere. Tak fordi I skriver på www.laegerudenfilter.dk og på den måde giver os andre indsigt i jeres hverdag, erfaringer og holdninger. Her er i øvrigt et godt eksempel på at bruge medierne til at sætte en dagsorden og give sin mening til kende fra en af jeres kolleger: http://politiken.dk/debat/kroniker/ECE1417490/sundhed--med-og-uden-sund-fornuft/


Ingen kommentarer:

Send en kommentar