I forlængelse af mit sidste blogindlæg "Hvilken
ansøgningsstrategi skal du vælge?, samt den efterfølgende respons, beskrives hermed de elementer, du skal have for øje, når du skal udfærdige ansøgninger til hoveduddannelsen.
Selv om der er mange fikserede parametre, der skal respekteres ved en
ansøgning til hoveduddannelsen, er der fortsat gode muligheder for at sætte sit
personlige præg på processen ved i særlig grad at påvirke både ansøgningen og
ansættelsessamtalen. Her er der virkelig en optimal mulighed for at brænde
igennem og påvirke hele processen til egen fordel og samtidig skabe mulighed
for, at afdelingen får lige netop den rigtige kandidat.
Ansættelsesproceduren til hoveduddannelsen består af flere væsentlige
led, som den enkelte ansøger kan påvirke, herunder den faglige profil,
ansøgningen og ansættelsessamtalen.
Proceduren er således:
Proceduren er således:
1. Faglig profil
De videnskabelige selskaber har for alle specialer beskrevet en faglig
profil, der angiver ønskede kompetencer og kvalifikationer hos ansøgere til et
givent speciale.'
Den faglige profil består ideelt af to dele:
- en generel del, som beskriver specialets hovedarbejdsområder, arbejdsmetoder, evt. fagområder, generelle vagtforhold etc.
- en del, der mere specifikt handler om udvælgelse til ansættelse i hoveduddannelsesforløbet. Der er en beskrivelse af de områder, som specialet vægter i forhold til de 7 lægeroller.
I alle faglige profiler er der lagt vægt på både rent medicinsk faglige
kompetencer samt på mere personlige kompetencer som f.eks. engagement og
samarbejdsevne.
2. Faglig bedømmelse fra
introduktionsstilling
Under introduktionsansættelsen gennemføres en faglig bedømmelse af den
yngre læge. Bedømmelsen sker dels i forhold til målbeskrivelsen for
introduktionsstillingen, dels i forhold til specialets faglige profil.
Vurderingen bruges af ansættelsesudvalget ved ansøgning til hoveduddannelse.
3. Ansættelsessamtale
Ansættelsessamtalen er et centralt element i udvælgelsen af ansøgere,
og samtalerne kan have tre forskellige former:
1. Traditionel ansættelsessamtale. Ansøgeren møder til en samtale med
hele ansættelsesudvalget, hvor ansøgeren uddyber sin ansøgning, og hvor der
stilles supplerende spørgsmål fra ansættelsesudvalget.
2. Struktureret/kompetencebaseret samtale. Selve formen ligner den
traditionelle ansættelsessamtale, men ansøgeren kender strukturen for samtalen.
Samtalen kan suppleres med demonstration af en praktisk færdighed eller
fremlæggelse af et patientforløb.
3. Multiple mini-interview. Her er ansættelsesudvalget delt op i mindre
grupper på 2-3 personer. Alle ansøgere interviewes af disse grupper i 5-7 min.
Ansøgeren kender på forhånd temaerne for interviewene.
Ansøgeren vil være oplyst om, hvilken samtaletype specialet har valgt,
og der er generel information om de forskellige samtaleformer på
videreuddannelsessekretariaternes hjemmeside.
Alle ansøgere indkaldes som
udgangspunkt til samtale. For de specialer, hvor der er mange ansøgere i
forhold til antal opslåede hoveduddannelsesforløb, kan der ske en udvælgelse af
ansøgere til ansættelsessamtalerne.
Den faglige bedømmelse, som er foretaget i
introduktionsstillingen, skal indgå i grundlaget for udvælgelsen. Ved afslag er
der desuden et krav om et motiveret afslag. Dvs. du skal have en begrundelse og
herefter vejledning om, hvad du skal gøre for at blive ansat i næste runde,
eller måske at du bør finde et andet speciale, og i så fald hvilket speciale
der kunne passe på dine kvalifikationer.
4. Ansøgning
Ansøgning til et hoveduddannelsesforløb består af
- Et struktureret ansøgningsskema inkl. CV
- En motivering for ansøgning
- Dokumentation jf. det formelle regelsæt samt vejledning for specialet
Ansøgere, der ikke på ansøgningstidspunktet har afsluttet
introduktionsstillingen, skal til ansøgningen vedlægge en udtalelse fra
introduktionsafdelingen, der bekræfter, at introduktionsansættelsen forventes
gennemført på tilfredsstillende vis, inden hoveduddannelsen tiltrædes.
5. Ansættelsesudvalg
Ansættelsesudvalgenes hovedopgave er at prioritere ansøgerne og
derefter indstille de prioriterede ansøgere til ansættelse i de opslåede
hoveduddannelsesforløb.
Ansættelsesudvalgene betjener som hovedregel én
videreuddannelsesregion. I specialer med opslag af få hoveduddannelsesforløb
årligt og hvor forløb går på tværs af videreuddannelsesregionerne, kan
ansættelsesudvalget dække to eller alle tre videreuddannelsesregioner.
Ansættelsesudvalget sammensætning er således:
·
1 ledelsesrepræsentant (speciallæge) for hver af
de afdelinger, der indgår i de opslåede hoveduddannelsesforløb inden for
specialet – indstillet af hospitalsledelsen.
·
2–4 repræsentanter fra det videnskabelige
selskab – indstillet af selskabet, heraf mindst én speciallæge og én yngre læge
under uddannelse i specialet.
·
1 medlem udpeget af Yngre Læger.
·
Herudover kan ansættelsesudvalget vælge at
supplere med yderligere medlemmer.
Ansættelsesudvalget sekretariatsbetjenes af det respektive regionale
videreuddannelsessekretariat.
Ansættelsesudvalgene har fremover den endelige kompetence til
indstilling til ansættelse. Den efterfølgende høring af afdelingerne
bortfalder.
En afdeling har dog mulighed for at gøre indsigelse mod ansættelse af
en ansøger i ansættelsesudvalget. Indsigelsen skal være begrundet i direkte
kendskab til den pågældende ansøger enten fra en tidligere ansættelse eller fra
et samarbejde med ansøgeren.
6. Opslag/offentliggørelse
Alle hoveduddannelsesforløb opslås på www.laegejob.dk.
På de regionale videreuddannelsessekretariaters hjemmeside vil
opslagsterminer for alle specialer i den enkelte videreuddannelsesregion
fremgå. Herudover vil opslag, faglige profiler, procedure for
ansættelsessamtaler, ansøgningsskemaer og vejledninger fremgå af disse hjemmesider.
I denne proces vil du kunne sætte dit personlige præg på ansøgningen og
den efterfølgende ansættelsessamtale. Ved at ansøge med disse muligheder for øje vil du kunne vise initiativ,
motivation og glæde ved at arbejde for afdelingens kerneværdier. Herved
udskiller du dig fra mange konkurrenter og er langt foran mange andre
ansøgere.
Tænk over denne ansøgningsstrategi, der helt sikkert vil kunne åbne
mange døre.
Din ansøgning vil stå tilbage som en ansøgning, der er
designet til at positionere dig som et værdifuldt aktiv for afdelingen og ikke
bare en kandidat blandt mange, der søger for at få et arbejde.
Hvad er nyt i dette, som ansøgerne ikke kan læse på eks. videreuddannelsessekretariaternes hjemmesider?
SvarSletJa, det er da en flot 'copy-paste'...
SvarSletHR-direktør? Må da håbe han bare er lidt mere konkret i sit daglige arbejde?
SvarSletJeg er forvirret - så min ansøgningsstrategi er at læse jobopslaget, skrive en ansøgning og så komme til samtale? Og så er det stensikkert at lige præcis jeg brænder igennem og får stillingen? Fedt! Håber ikke mine konkurrenter også har læst denne informative blog...
SvarSletDette er jo et en total kopi af
SvarSlethttp://www.laeger.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/Laegerdk/Y_L/FAQ/Vejledning%20til%20den%20nye%20ans%C3%A6ttelsesprocedure
På nær de intet sigende meta-overvejelser
Super pinligt indlæg
Af principielle grunde svarer jeg ikke på anonyme indlæg med det klare formål at få højnet debatten og sikre mig, at der står en ansvarlig person bag om indlægget. Vi kan ikke som stand bidrage til et anonymt diskusionsforum med Ugeskriftet som talerør.
SletSpændende tanker omkring ansøgninger til sundhedsvæsenet! Jeg er enig i, at det er vigtigt at finde en balance mellem de formelle krav og den menneskelige faktor, som kan være svær at fange i en ansøgning. Har nogen erfaring med, hvordan man bedst kan fremhæve både faglige kvalifikationer og personlige egenskaber, der er relevante for jobbet? Jeg synes, det er en udfordring at finde den rette tilgang.
SvarSlet