torsdag den 8. november 2012

Præsidentvalg med konkret betydning

12 millioner amerikanere havde en særlig grund til at juble, da Barak Obama blev genvalgt til fire år som USAs præsident. En af dem var Martha, der nu kan se frem til at få en sundhedsforsikring.

Jeg er til valgaften i noget, der lader til at være samlingsstedet for Obama-tilhængerne i Durham, North Carolina. 


Jubelen oven på erklæringen fra storskærmen om, at Ohio er gået til Obama, og at han dermed får fire år til som USAs præsident, har så småt lagt sig, og jeg er faldet i snak med min sidekvinde Martha om, hvad valget af Obama betyder.



”Helt personligt er jeg mest glad for, at sundhedsreformen nu bliver gennemført. Det betyder jeg kan få en sundhedsforsikring”, siger Martha og fortæller, hun allerede har en gæld til hospitalet i 100.000 kr. klassen, fordi hun er blevet skannet for, jeg tror det var cyster i underlivet. De var godartede. Men alligevel betyder det, at hun ikke har råd til sundhedsforsikring, fordi forsikringsselskabet kræver en højere præmie for det, der går under samlebetegnelsen: ”Preexisting conditions” – du har været syg før, eller er syg nu.

Behandler sig selv

Jeg spørger Martha, hvorfor hun ikke forsikrede sig, før hun blev syg. ”Men det gjorde jeg også”, siger hun, og forklarer så, at hun – som de fleste andre amerikanere – var forsikret gennem sit arbejde.

Men så besluttede hun sig for at blive selvstændig – og det går rigtig godt – men det betød, at hun skulle ud og have en ny forsikring, med en ny helbredsvurdering, og så klappede fælden.

”Det betyder bare så meget i mit liv, at jeg ikke har den forsikring”, fortæller Martha. Og jeg tror hende. Kan levende forestille mig skrækken for at blive syg, med den overhængende risiko for at miste hus og hjem og ende med en uoverskuelig gæld.

”Men hvad gør du så nu, hvis du bliver syg?” spørger jeg. For selvom man er sund og rask, og hendes cyster heldigvis var godartede, kan man jo godt blive syg.


”Jeg prøver at behandle mig selv, og håber, det går over”, svarer hun.

Forsikring eller skat
Obamas sundhedsreform kommer ikke til at hjælpe Martha med hendes gæld til hospitalet. Og selvom han blev genvalgt mandag, kommer hun til at skulle behandle sig selv i godt et år endnu.

Først i 2014 træder den del af sundhedsreformen i kraft, som gør det ulovligt for forsikringsselskaberne at afvise borgere med preexisting conditions eller kræve en højere præmie. Til gengæld bliver alle pålagt at forsikre sig – eller hvis de ikke gør, skal de betale en ekstra skat.

Fakta
Udover ”preexisting conditions” er der også andre ”huller” i det nuværende sundhedssystem, som Obamas sundhedsreform forsøger at lukke:

§ “Lifetime limit” – betyder, at nogle forsikringer kun dækker folk op til en bestemt alder. Hvis de bliver ældre end eks. 75 år, dækker forsikringen ikke længere. ”Lifetime limit” blev forbudt med den del af reformen, som trådte i kraft ved indgangen til 2012

§ Dårlig dækning og høj egenbetaling
- mange amerikanere vælger en forsikring, som har en meget begrænset dækning, fordi den månedlige præmie så er billigere. Egenbetalingen er også steget væsentligt på rigtig mange forsikringer inden for de seneste år. Det betyder, at det kan blive ret dyrt at gå til lægen eller blive indlagt, selvom man har en forsikring.

Hvis du vil vide mere om Obamas sundhedsreform, lavede den uafhængige organisation: Kaiser Family Foundation i 2010 en underholdende og oplysende tegnefilm om reformen. Se den her: http://www.youtube.com/watch?v=3-Ilc5xK2_E&feature=youtu.be 
 

Læs hele indlægget på Mette Breinholdts blog: W(h)ite World.
 

Følg Mette Breinholdt på Twitter: @mettebreinholdt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar