onsdag den 16. maj 2012

Opbakning driver værket

Normalt siger man vist, at ”lysten driver værket”. Det er jeg naturligvis enig i. Men lysten skal komme et sted fra, og særligt skal den plejes med de optimale rammer for at gro.

Det må være en leders fornemste ansvar at give sine folk optimale rammer til selv at have lysten til at drive værket. Hvis jeg skal opfylde lægeroller som ’samarbejder’ og ’organisator’, ved jeg godt, hvordan jeg vil gribe det an. 

I skrivende stund er jeg blandt de frivillige studerende fra adskillige studieretninger fra Aarhus Universitet, som er gået sammen om at skabe fokus på sundhed. Forskellige baggrunde, forskellige kompetencer, samme mål.

I starten opnåede vi støtte fra bl.a. borgmesteren og ministeren, og det var gode skulderklap. Også Aarhus Universitet roste. Det gav rygrad til at fortsætte arbejdet.

SUNDdag skal afholdes snart, den 26.maj, og arbejdet spidser til. Det gør eksamenslæsning også, men alligevel mærkes en øget drivkraft i arbejdsgruppen. Indenfor den sidste måneds tid har Health, Aarhus Universitet og især Folkesundhed Aarhus (kommunalt regi) givet en helt exceptionel opbakning til SUNDdag.

Det har startet en positiv bølge, hvor flere og flere har været villige til at samarbejde med os for at skabe en sundhedsinformativ dag til glæde og gavn. På dagen kan opleves alt fra bamsehospital, kostråd, inspirationer til motionsformer, Christian Bitz og Charlotte Bircow til genoplivning, organdonation og landets førende eksperter om de store folkesygdomme (se sunddag.nu).

Der er ingen tvivl om, at Folkesundhed Aarhus og mit eget fakultets valg om at støtte den lille gruppe med et stort engagement har givet investeringerne flere gange igen.

Hvis jeg en dag skulle besidde en lederposition, må det helt sikkert blive et mål at sikre de ydre rammer til de ivrige og engagerede. ’Sammen står vi stærkest’ – ja, hvis der er noget at stå på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar