tirsdag den 22. februar 2011

Hvad skal læger med sociale medier?

Danskerne er på Facebook døgnet rundt og bruger deres mobiltelefon til at gå i banken, købe ind og søge information. Hvad skal lægerne dog bruge det til? Kan man forestille sig, at man som læge tjekker en patient ud på Facebook? Eller bruger sin smartphone i konsultationen med patienten? Er de sociale medier kun for de selvfede, som måske skulle have diagnosen narcissisme eller kan man som læge rent faktisk få et bedre samarbejde med patienterne? Og hvad kan lægerne bruge kollegerne til på de sociale medier?

Denne blog er bare et eksempel på, at de såkaldte sociale medier fylder mere og mere af vores hverdag. Flere end 2,4 millioner danskere er på Facebook. Og nej, det er ikke kun de unge…. 180.000 af dem er danske mænd over 50 år.

I Effector Communications har vi den store fornøjelse at samle praktiserende læger 3-4 gange om året og få deres mening råt for usødet om de områder vi arbejder med. En form for virkelighedscheck. Sidst diskuterede vi de sociale medier og jeg skal love for at der var mange forskellige meninger herom.

Mange mente, at de sociale medier kun er til selvpromovering og bruger dem i øvrigt ikke selv privat. Men der var også læger, som har taget de sociale medier til sig, og som bruger dem aktivt i deres konsultationer. For hvorfor sidde og lave en håbløs tegning af en skulderøvelse, når man kan vise en video med øvelsen på YouTube, som patienten selv kan bruge derhjemme også? Og hvorfor sidde og fedte med terminshjulet overfor den gravide, når man kan vise hende en app., som hun selv kan downloade på sin telefon og følge fosterets udvikling – også når hun ikke er til læge eller jordemoder?

Men hvad med kvaliteten? Der er jo så meget skrammel på internettet? Ja, men der er også mange gode, seriøse kilder og det er selvfølgelig dem man skal bruge, påpegede de andre læger. 

I USA bruger mange læger efterhånden deres mobiltelefon som et arbejdsværktøj. En undersøgelse viser, at 95% af de læger, der har en smartphone har downloadet apps som Epocrates, Skyscape og Medscape, hvor man bl.a. kan slå lægemidler op, og at de læger der har en smartphone, i højere grad søger medicinsk information flere gange dagligt i modsætning til de læger, der kun har adgang til en pc. http://www.firstwordplus.com/FWD0430510.do;jsessionid=A6719A9EA69D238496EC1870E7A26267
 
Facebook-tjek

Hvad så med Facebook, som 2,6 millioner danskere fortæller om sig selv og deres liv på? Kan man forestille sig, at lægerne tjekker patienterne ud på Facebook? Hvad nu hvis en patient kommer for at få en sygemelding pga. stress, og lægen er lidt i tvivl om situationen og så lige ser på Facebook, at kvinden har booket en tur til Tenerife?

Dyneløfteri, mener nogle læger, mens en anden faktisk havde googlet en patient for at se om vedkommende måske havde psykiske problemer, som der skulle tages hånd om, eller blot var indadvendt og nørdet. Søgningen på Google viste lægen, at patienten bare var bedre til computere end til mennesker.

For os kommunikationsfolk gælder det altid om at få modtagerne af vores budskaber til at forstå tingene og agere i forhold til dem. Derfor handler det for mig at se om at bruge de sociale medier overfor de af patienterne, som finder disse kanaler naturlige og bedre forstår dem end f.eks. det gamle terminshjul. 

De sociale medier giver læger viden og magt

Det er i øvrigt påfaldende, at de danske læger endnu ikke rigtig har fundet sammen i større sociale netværk, sådan som det er sket i andre lande. Herhjemme bruger lægerne især de videnskabelige selskabers hjemmesider til at udveksle erfaringer og bede om gode råd, men udover dadl.net er det første generelle netværk vel egentlig www.doctorsonly.dk,  efter at netdoktor måtte lukke deres netdoktor pro for nogle år siden. 

I Storbritannien er 182.000 læger med i www.doctors.net og 97 % af dem siger, at netværket er deres mest pålidelige kilde til information. At doctors.net er en væsentlig aktør kan bl.a. ses på, at premierminister David Cameron for nylig henvendte sig direkte til medlemmerne med information om den nye sundhedsreform.
http://www.prlog.org/11254624-prime-minister-uses-online-network-to-rally-doctors-around-reforms.html

Og i USA abonnerer investeringsfonde på services fra www.sermo.com, som har flere end 100.000 læger som medlemmer. Det startede med, at Sermo for nogle år siden spurgte medlemmerne om, hvorvidt de mente, at et nyt eksperimentalt prostatacancer lægemiddel ville få FDAs godkendelse næste dag. 82 læger svarede ja, og da FDA næste dag rent faktisk godkendte lægemidlet, steg aktiekursen på virksomheden bag, og grundlaget for en forretning baseret på Sermo medlemmernes viden var lagt.
Mon ikke de danske læger også snart vil bruge de sociale medier i højere grad til at få viden og magt?

5 kommentarer:

  1. Hej Elisabeth,

    Det var da et forfriskende indspark - tak for det!
    Jeg har som dig undret mig over at vi læger ikke har udnyttet mulighederne (endnu?) med hensyn til at lave et mere uformelt og mere socialt medie a la doctors.net i UK. Jeg tænker primært med henblik på at vi alle (læger) kan få udbytte af hinandens kompetencer, meninger og styrker på tværs af søjler og specialer. Det ser jeg store uudnyttede muligheder i.
    Hvis jeg skal give et bud på én af årsagerne til dette, så tror jeg, at de lidt gumpetunge tekniske IT-løsninger, som Lægeforeningen stadig kæmper med bærer en stor del af skylden for at vi ikke er kommet ud over stepperne endnu. Det er altså tungt via debatten på Læger.dk....

    Jeg håber, at udbredelsen af smartphones og tablets giver nogle tekniske muligheder, så fristelsen til at vi læger udnytter nogle af disse muligheder bliver uimodståelige :)

    Vh, Roar Maagaard, praktiserende læge, Skødstrup.

    SvarSlet
  2. Selvfølgelig, men det kommer, det er et generationsspørgsmål.
    Thomas Söderqvist
    Medicinsk Museion
    http://www.corporeality.net/museion

    SvarSlet
  3. De 5 regioner lancerer sammen med Danske Regioner netop en platform vis.dk den 28. marts 2011, hvor hele sundhedsvæsenet kan få udbytte af hinandens erfaringer, både de gode og mindre gode - for der kan i høj grad også uddrages læring af sidstnævnte.

    Her vil der på tværs af fx regionale og faggrænser være mulighed for at søge inspiration i andres projekter, metoder og viden, ligesom man kan etablere lukkede og åbne netværk og annoncere konferencer.

    Tilsvarende bliver der mulighed for at stille spørgsmål, så man kan finde mulige svar, ressourcepersoner og inspirationsmateriale fra resten af sundhedsvæsenet.

    Således håber de 5 regioner og Danske Regioner, at vi kan udnytte hinandens ressourcer i højere grad og undgå dybe tallerkener og stimulere videnspredning - til gavn for hele sundhedsvæsenet.

    Se mere om det kommende initiativ på http://www.regioner.dk/Sundhed/Videnspredning+i+Sundhedsvæsenet/Ny+portal+til+sundhedsfaglig+videnspredning+på+vej.aspx

    Vi ses på vis.dk

    SvarSlet
  4. Kære Læger

    Jeg er karriererådgiver og specialist i forretningsløsninger til de sociale medier.

    www.jobmaker.dk og www.plingyou.com

    Først et stort tillykke med jeres blog. Den glæder jeg mig til at følge.

    @Thomas jeg er ikke enig med dig i, at det drejer sig om et generationsskifte, at de I, som læger tager de de nye teknologier til jer. Jeg kender da ikke en faggruppe, som har tradition for at tage ny teknologi til sig. I jeres behandling af patienter har I taget de nyeste teknologier til jer. Så hvad skyldes forskrækkelsen for sociale medier?

    @Elisabeth hvilket overblik og inspiration til, hvordan læger kan tage de nye teknologier i anvendelse. En fornøjelse for…..

    Jeg har bemærket at flere læger får oprettet en profil på LinkedIn og jeg har været fødselshjælper for et par grupper på LinkedIn, hvor læger mødes internationalt om et smalt fagligt emne.

    SvarSlet
  5. Læger bør bruge sociale medier, da det er en nem, hurtig og uformel måde at komme omkring en faglig problematik, som eksempelvis her på bloggen.
    Læger bør også bruge de sociale medier, så de er hjemmevandte i den online verden, som så mange af deres patienter bevæger sig rundt i dagligt. At oplyse om en graviditetsapp, er da en super service til patienten.
    Jeg synes ikke, at læger bør google eller søge efter deres patienter på facebook, da det er yderligere et skridt i retning mod et bigbrother samfund, som jeg finder yderst ubehageligt.
    Derudover synes jeg, at bl.a. facebook er et helt unikt sted for viral markedsføring, som sundhedsstyrelsen, og sundhedssektoren i almindelighed, burde benytte sig af. Langt fra alle kender de 8 kostråd, men stort set alle kvinder/piger med en facebookprofil vidste hvad det betød, da en række facebookopdateringer af denne type: "I kicked Chuck Norris in an elevator because that's how I roll!", ramte sitet.

    SvarSlet